افتخارات دانشکده

برگزاري كنفرانس علمي بين المللي تحقيقات و نوآوري در كشاورزي ارگانيك

 برگزاري اولين كنفرانس ملي كشت سلول و بافت گياهي

 برگزاري شش دوره همايش ايده هاي نو در كشاورزي در سطح منطقه اي و ملي

 برگزاري اولين همايش بين المللي و چهارمين كنگره ملي بازيافت مواد آلي در كشاورزي

انتخاب طرح دانش بنيان نانورس به عنوان طرح تحقيقاتي برتر در چهارمين جشنواره فرهيختگان

انتخاب مركز تحقيقات اصلاح و توليد بذر به عنوان مركز تحقيقات برتر و شركت بيوتكنولوژي در چهارمين جشنواره فرهيختگان

انتخاب مركز انتقال ژن به عنوان آزمايشگاه برتر در چهارمين جشنواره فرهيختگان

مهندسي توليد و ژنتيك گياهي"" id="imgmain" class = "b1 file1 shownews5file1 img-responsive pull-lg-right pull-md-right pull-sm-right pull-xs-none">
مهندسي توليد و ژنتيك گياهي
... از جمله مشكلات كشاورزي در كشور ما همواره اين بوده است كه مجريان فعاليت‌هاي توليدي كشاورزي، كمتر تحصيلاتي در زمينه كشاورزي داشته اند؛ به طوري كه روش‌هاي كار همچنان سنتي و قديمي باقي مانده است. در حالي كه در سطوح بالاتر (كارشناسان و مراكز برنامه ريز و هدايت گر) توان بالايي براي تأمين فن آوري مورد نياز وجود دارد...
رشته زراعت واصلاح نباتات يكي از گرايش‌هاي مهم و اساسي در مجموعه مهندسي كشاورزي به شمار مي‌آيد. ايران كشوري است كه از توانمندي‌هاي خوب بالقوه و بالفعل كشاورزي برخوردار بوده و كشاورزي در برنامه‌هاي توسعه كشور، از محورهاي اصلي است. توسعه كشاورزي نيازمند نيروي انساني ماهر است كه بتواند عمليات كشاورزي مربوط به محصولات زراعي را بر اساس يافته‌هاي جديد علمي انجام دهد و بيشترين بازدهي و محصول را در بهره‌گيري از منابع به دست آورد. بدين منظور براي تأمين نيروي انساني متعهد و متخصص در رشته زراعت واصلاح نباتات براي نيل به خودكفايي در زمينه مواد اوليه غذايي و صنعتي، لازم است متخصصاني تربيت شوند كه بتوانند با استفاده از دانش و تجربيات خود، توليد اقتصادي محصولات زراعي را به طور علمي امكان پذير سازند و از امكانات موجود كشور حداكثر استفاده را برده، در امور تحقيقات و آموزش و برنامه ريزي كشاورزي نيز خدمت نمايند.
اهميت و جايگاه اين رشته
ايجاد رشته زراعت واصلاح نباتات براي تربيت كارشناساني است كه بتوانند در جهت افزايش سطح زيركشت محصولات اصلي كشاورزي، استفاده بهينه از زمان و بالا بردن عملكرد اين محصولات در واحد سطح (هكتار) تلاش كنند. با توجه به اين كه ايران از تنوع آب و هوايي برخوردار است؛ با برنامه ريزي صحيح و دقيق و با استفاده از دانش كارشناسان رشته زراعت و اصلاح نباتات، مي توان به ميزان هر چه بيشتر از زمين‌هاي كشور براي افزايش توليد كمي و كيفي بهره برداري كرد. اين مطالب ضرورت و اهميت تربيت افرادي را كه بتوانند با به كار گرفتن دانش خود در جهت رسيدن به اين اهداف اقدام نمايند، مشخص مي كند. همچنين از جمله مشكلات كشاورزي در كشور ما همواره اين بوده است كه مجريان فعاليت‌هاي توليدي كشاورزي، كمتر تحصيلاتي در زمينه كشاورزي داشته اند؛ به طوري كه روش‌هاي كار همچنان سنتي و قديمي باقي مانده است. در حالي كه در سطوح بالاتر (كارشناسان و مراكز برنامه ريز و هدايت گر) توان بالايي براي تأمين فن آوري مورد نياز وجود دارد..
 زمينه‌هاي اشتغال رشته مهندسي كشاورزي(زراعت و اصلاح نباتات)
هدف از ايجاد رشته زراعت واصلاح نباتات ، تربيت افرادي است كه بتوانند به عنوان كارشناس در زمينه‌هاي مختلف توليدي كار و در برنامه‌ريزي‌هاي منطقه‌اي و مطالعاتي و همچنين در موسسات اموزش عالي و به عنوان مجري امور تحقيقات كشاورزي و يا به عنوان مدير و مجري واحدهاي توليدي دولتي و خصوصي بخش كشاورزي، منشأ خدمت باشند.
بطور كلي بازار كار متخصصين زراعت اصلاح نباتات را مي‌توان در دو بخش اصلي زير مورد توجه قرار داد:
1- بخش دولتي
دربخش دولتي اين افراد در مراكز مختلفي از قبيل سازمان تحقيقات كشاورزي (در اين مراكز متخصصان به عنوان محقق در بخش‌هاي مختلف از جمله غلات، دانه هاي روغني، حبوبات و ..... اهداف اصلاحي را در گياهان مذبور پيگيري نموده و در رابطه با مقاومت به تنش‌ها، مقاومت به آفات و امراض، بهبود كيفي محصولات و انتقال ژن و به فعاليت مي‌پردازند در حال حاضر متخصصان با درجه علمي دكتري به عنوان عضو هيات علمي در اين سازمان پذيرفته و از حقوق و مزاياي اين مرتبه سازماني بهره مند مي‌شوند.) و سازمان جهاد كشاورزي (با توجه به ماهيت سازمان جهاد كشاورزي، فعاليت‌هاي اين سازمان مرحله بعد از تحقيقات بوده به عبارت ديگر بكار بستن نتايج تحقيقات و شيوه‌هاي نوين علمي در عرصه كشاورزي يكي از اهداف اصلي اين سازمان به شمار رفته، متخصصان زراعت و اصلاح نباتات در اين سازمان در رده‌هاي مختلف سازماني مشغول بكار شده و دامنه كاري آن‌ها از ارائه مشاوره‌هاي علمي تا پايه‌ريزي سياست‌هاي بخش كشاورزي در زمينه علمي مربوطه را شامل خواهد شد.) مي‌توانند مشغول به كار شوند. همچنين به عنوان مربي در دبيرستان هاي كشاورزي نيز ميتوانند خدمت نمايند.
2- بخش خصوصي
با نگاهي اجمالي به فعاليت‌هاي بخش خصوصي در كشورهاي پيشرفته ديده مي‌شود كه تمام فعاليت‌هاي علمي و اجرايي بخش كشاورزي توسط اين بخش به اجرا درآمده و دولت تنها نقشي نظارتي دارد، اين امر نشان دهنده پتانسيل بالاي بخش خصوصي در جذب متخصصان كشاورزي به ويژه متخصصان زراعت و اصلاح نباتات است. در اين بخش با توجه به توانايي متخصصان زراعت و اصلاح‌نباتات در سرپرستي تيم‌هاي تحقيقاتي، نياز بالايي به نيروي علمي و اجرايي اين افراد وجود دارد. اين متخصصان در موسسات اصلاح، توليد و توزيع بذر، موسسات توليد فرآورده‌هاي ژنتيكي، شركت‌هاي كشت و صنعت، موسسات توليد سموم كنترل آفات و بيماري‌ها و مشغول بكار خواهند شد.
3- سازمان هاي آموزش عالي و دانشگاه‌ها
فارغ التحصيلان رشته زراعت و اصلاح نباتات در مقطع كارشناسي ارشد و دكتري و با توجه به توان علمي خود مي‌توانند در سازمان‌هاي آموزش عالي و دانشگاه‌ها در گروه زراعت و اصلاح نباتات به عنوان مدرس مشغول بكار شده و از مزاياي اعضا هيات علمي بهره مند شوند.
طول دوره تحصيل
براساس آيئن نامه دوره كارشناسي مصوب شوراي عالي برنامه طول دوره كارشناسي زراعت و اصلاح نباتات 4 سال است و دانشجويان بطور متوسط قادر خواهند بود كه اين دوره را در مدت مذكور بگذرانند حداكثر مجاز طول تحصيلات اين دوره 6 سال ميباشد. هر سال تحصيلي شامل دو نيمسال مي باشد و درهر نيمسال 16 هفته كامل آموزشي وجود دارد نظام آموزشي اين دوره واحدي است و براي هر واحد درس نظري درهر نيمسال 16 ساعت آموزش كلاسيك در نظر گرفته شده است.
تاریخ:
1394/07/04
تعداد بازدید:
586
منبع:
Powered by DorsaPortal